Kupka František
Aukční rekordy z roku 2016:
2021, V aukci Sothebys Londýn je dosažen celosvětový aukční rekord za Kupkův olej 7,551,600 GBP (téměř 226.500.000 Kč, cena s aukční přirážkou).
2016, V aukci Adolf Loos Apartment and Gallery Praha je prodán Kupkův olej za rekordních 62.000.000 Kč (cena s aukční přirážkou), což je nový český rekord za Kupkův obraz.
František Kupka v časové ose
(23. září 1871 - 24. června 1957)
1871
Narodil se v Opočně dne 23. září.
1892
Dostává diplom pražské Malířské akademie, začíná studium na vídeňské Akademii.
1896
Stěhuje se do Paříže, studuje a ilustruje knihy i časopisy. V tvorbě prezentuje svoje levicové smyšlení, spiritismus i erotiku v plném proudu života „svatého kopce“ (Montmartru) ve jménu rychle střídané lásky a stále dolévaného absintu.
1901
V Paříži začíná vycházet politicky satirický týdeník ilustrovaný Kupkou L´Assiette au Beurre a distribuovaný po celé Evropě, tedy i v Rakousku – Uhersku, kde zejména u levicově orientovaných čtenářů vyvolává pozitivní reakce, čehož vyústěním je výstava 150 Kupkových zejména satirických děl putujících po českých zemích.
1902
V lednu 1902 vychází satirický týdeník L´Assiette au Beurre: D´Argent (Peníze). Toto vydání Kupka tvoří jako své samostatné číslo. V květnu 1902 se Kupka podílí na ilustraci dalšího čísla satirického týdeníku L´Assiette au Beurre: Pour Garder.
1905
Kupkova putovní výstava po Čechách – „z individualisty stal se socialista“. U příležitosti výstavy vychází Album především satirických reprodukcí Kupky, jimiž si tehdejší mládež s velkou zálibou dekorovala své pokojíky.
V Paříži vychází kniha Píseň Písní, kterou napsal Jean de Bonnefon a ilustroval Kupka. Série ilustrací nesoucí se v duchu symbolismu je orientována na exotickou sexualitu, což bylo typické pro tu dobu.
Píseň písní Pro svého pána
€1000
1905-1909, list z cyklu ilustrací bibliofilie Píseň písní (Le cantique des cantiques ), dvoubarevný dřevoryt na papíře, 23,5×22,5 cm, 48×46 cm s rámem, signováno v tisku vlevo dole
Původ: aukční síň Praha
vystaveno Francouzský institut Praha, 14.9.-3.11.2016
K první Kupkově bibliofilii Píseň písní (sbírka svatebních židovských písní z různých dob) existuje řada přípravných skic, kreseb i grafik. Píseň písní byla autorova vítězná objednávka. Text i ilustrace odpovídají dobovým konvencím, přesto se Kupkova práce považuje za reformu francouzské knihy. Tehdejší naturalistickou podobu knih zcela zavrhl a obrátil se do 18. století a využil také secesního ornamentu. Kupka se na ilustrace pečlivě připravoval, prostudoval starozákonní reálie a naučil se hebrejsky. Než přistoupil ke konečnému řešení knihy, vystřídal celou řadu jiných eventualit.
Motiv nahé krásky, která se představuje svému pánu, vládci a muži, se opakuje na mnoha přípravných grafikách pro ilustrace rozsáhlého souboru Píseň písní. Víme, že předlohou pro všechny tyto svůdné ženy byla Kupkova partnerka a později žena Eugenie zvaná Nini, s níž se seznámil o rok dříve a prožil v roce 1905 krásné milostné léto v St. Prix u Paříže dokumentované mnoha velmi erotickými akvarely. Nini údajně stála modelem i Renoirovi. Obrázek – stejně jako všechny z Písně písní – je rámován ornamentem, o kterém Kupka tvrdil, že nemá úkol vyplnit prázdný prostor, ale doplnit samotný příběh.
Píseň Písní Kráska (Sulamit)
1905-1909, listy z cyklu ilustrací bibliofilie Píseň písní, dvoubarevné dřevoryty na papíře, rozměry kresby 23,5x22,5 cm, 48x46 cm s rámem, signováno v tisku vlevo dole
původ: aukční síň Praha
K první Kupkově bibliofilii Píseň písní (sbírka svatebních židovských písní z různých dob) existuje řada přípravných skic, kreseb i grafik. Píseň písní byla autorova vítězná objednávka. Text i ilustrace odpovídají dobovým konvencím, přesto se Kupkova práce považuje za reformu francouzské knihy. Tehdejší naturalistickou podobu knih zcela zavrhl a obrátil se do 18. století a využil také secesního ornamentu. Kupka se na ilustrace pečlivě připravoval, prostudoval starozákonní reálie a naučil se hebrejsky. Než přistoupil ke konečnému řešení knihy, vystřídal celou řadu jiných eventualit.
Motiv nahé krásky, která se představuje svému pánu, vládci a muži, se opakuje na mnoha přípravných grafikách pro ilustrace rozsáhlého souboru Píseň písní. Víme, že předlohou pro všechny tyto svůdné ženy byla Kupkova partnerka a později žena Eugenie zvaná Nini, s níž se seznámil o rok dříve a prožil v roce 1905 krásné milostné léto v St. Prix u Paříže dokumentované mnoha velmi erotickými akvarely. Nini údajně stála modelem i Renoirovi. Obrázky – stejně jako všechny z Písně písní – jsou rámovány ornamenty, o kterých Kupka tvrdil, že nemají úkol vyplnit prázdný prostor, ale doplnit samotný příběh.
Po válce Kupka pro své ilustrační práce používal pseudonym „Paul Regnard“ a zajímavostí je, že to byl právě Kupka, který jako Paul Regnard překleslil na tiskací knoflík výrobní značku Jindřicha Waldese a vytvořil reklamní značku pro jeho patentky – slavnou „ženskou s knoflíkem“. Průmyslník, se kterým se Kupka znal od roku 1919, se stal postupně jeho obdivovatelem a mecenášem zároveň.
Soubor 30 originálních kvašů k Písni písní byl vydražen ve Francii v roce 2008 za 247 840 eur.
1905 - 1909
Píseň písní (Kráska s náušnicí)
€1000
1905-1909, listy z cyklu ilustrací bibliofilie Píseň písní, dvoubarevné dřevoryty na papíře, rozměry kresby 23,5x22,5 cm, 48x46 cm s rámem, signováno v tisku vlevo dole
Původ: aukční síň Praha.
Vystaveno: Francouzský institut Praha, 14.9.-3.11.2016
K první Kupkově bibliofilii Píseň písní (sbírka svatebních židovských písní z různých dob) existuje řada přípravných skic, kreseb i grafik. Píseň písní byla autorova vítězná objednávka. Text i ilustrace odpovídají dobovým konvencím, přesto se Kupkova práce považuje za reformu francouzské knihy. Tehdejší naturalistickou podobu knih zcela zavrhl a obrátil se do 18. století a využil také secesního ornamentu. Kupka se na ilustrace pečlivě připravoval, prostudoval starozákonní reálie a naučil se hebrejsky. Než přistoupil ke konečnému řešení knihy, vystřídal celou řadu jiných eventualit.
Motiv nahé krásky, která se představuje svému pánu, vládci a muži, se opakuje na mnoha přípravných grafikách pro ilustrace rozsáhlého souboru Píseň písní. Víme, že předlohou pro všechny tyto svůdné ženy byla Kupkova partnerka a později žena Eugenie zvaná Nini, s níž se seznámil o rok dříve a prožil v roce 1905 krásné milostné léto v St. Prix u Paříže dokumentované mnoha velmi erotickými akvarely. Nini údajně stála modelem i Renoirovi. Obrázky – stejně jako všechny z Písně písní – jsou rámovány ornamenty, o kterých Kupka tvrdil, že nemají úkol vyplnit prázdný prostor, ale doplnit samotný příběh.
Soubor 30 originálních kvašů k Písni písní byl vydražen ve Francii v roce 2008 za 247 840 eur.
1910
Barevné plány (velký akt)
€10000
1910/1966, litografie, ruční papír značeno Henri Deschamps Lith, rozměry s rámem 81 x 91.5 cm, podle oleje Planes by Colors (Large Nude) z roku 1909-1910, signováno pozůstalostním razítkem v tisku Kupka
původ: aukční síň Praha
Kupka začíná být objevován až koncem jeho života, v roce 1956 kupuje Muzeum of Modern Art v New Yorku velký počet jeho významných obrazů. Po jeho smrti v roce 1957 se začínají pořádat výstavy a vydávat reprinty jeho slavných alb. Tato litografie byla použita k propagaci Kupkovy výstavy v Paříži v roce 1966, kterou uspořádala Galerie Flinker Paris pod názvem Kupka avant 1914 (Kupka před rokem 1914), 17. březen - 23. duben 1966. Jako předlohu použila slavný Kupkův olej z roku 1909-1910 Planes by Colors (Large Nude).
Litografii vyrobil Henri Deschamps, což byl francouzský litograf, známý svou spoluprací s významnými moderními umělci, jako jsou Pablo Picasso, Georges Braque a René Magritte. Byl schopen vzít jejich obrazy, převést je na litografie a vytisknout je v Atelieri Mourlot, slavné grafické tiskárně v Paříži.
1911
Prezentuje své abstraktní studie, ozývají se výkřiky nevole kritiky nad porušováním francouzské tradice. „Vinni jsou cizáci, Slované nebo Američané se svou cynickou nestoudností a bez francouzského vkusu“.
1912
Vystavuje v Paříži své první abstraktní obrazy. Publikum se směje, tisk je zděšen, úřady v šoku.
Abstrakce
1912, lept na papíře, 24x18 cm, 68x60 cm s rámem, signováno vpravo dole v tisku, vpravo dole pozůstalostním razítkem Kupka
Původ: aukční síň Paříž
Publikováno v katalogu KUPKA k výstavě v Museum Het Paleis, Den Haag, 1996, obr. 119, str. 152
Vystaveno Francouzský institut, Praha, 14.9.-3.11.2016
Černobílý lept bez názvu, někde také uváděn pod názvem Zvuky hodin, je charakteristický Kupkovým hledáním mezi zobrazivou formou a abstrakcí. Florální morfologie je jakoby v animačních segmentech rozvíjena až do geometrických ornamentů. O Kupkovi je známo, že se kromě jiného zabýval právě podobou rozfázovaného pohybu na filmu či fotografii – chronofotografii často zmiňuje i ve svých textech. V abstraktních obrazech je patrná – na této studii je zachycen určitý zlom v Kupkově postupu od částečně zobrazivého k abstraktnímu. Zde můžeme s trochou fantazie vidět fáze hodinového kyvadla nebo záznam růstu jakéhosi lusku. Grafiku lze přiřadit do skupiny studií, kterou v západních publikacích označují jako organizace grafických motivů. Je zajímavé, že současní teoretici srovnávali Kupkovy analýzy obrazového pohybu se záznamem počítače a dospěli k významné podobnosti.
1913
Studie k dvoubarevné fuze - barevná abstrakce
1913, originální barevná suchá jehla na papíře, 16x24 cm, 55x62 cm s rámem, signováno vlevo dole v tisku, vpravo dole pozůstalostním razítkem Kupka, rámováno pod muzeálním sklem
Publikováno
v katalogu Retrospective, František Kupka, 1871-1957, The Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 1975 a v řadě jiných publikacích
Brilantní barevná grafika je jedna z těch, která je označována jako studie k obrazu Amorfa Dvoubarevná fuga, který Kupka vystavil na pařížském salonu v roce 1912 jako jeho první abstraktní obraz, čímž se definitivně přiklonil na stranu nefigurálního umění. V katalogu Retrospective je uvedena Bez názvu. Tento Kupkův lept přímo názorně dokumentuje autorův přechod k abstrakci. Kupka jako přívrženec teosofie věřil, že příroda se projevuje v geometrických strukturách, které jsou elementy krásy, a umělec by je měl umět intuitivně nacházet. Kupka se domníval, že nevědomí absorbuje různé impulsy a ty pak předává do vědomí. A tak vzniká jakási nová realita ovládaná rytmem a harmonií. Výsledný záznam (obraz) má vyvolávat stejné účinky jako hudba – proto pojmenoval jedny z prvních abstraktních obrazů Fuga. Chtěl najít něco mezi zrakem a sluchem, stvořit fugu v barvách jako Bach v hudbě.
Z Kupkových morfologických studií abstraktního vyjádření víme, že tento motiv řadil do kosmologických studií, ačkoli vždy propojoval různé typy abstrakce. Grafický list má také blízko k obrazům jako Lokalizace grafických hybných sil, Vanoucím modřím či Oživeným liniím, na kterých je patrné Kupkovo úsilí najít pravou harmonii.
1914
Hned po vypuknuti 1. světové války se hlásí jako dobrovolník bojovat, po vítězství v roce 1918 se z fronty vrací jako poručík.
1919
Jindřich Waldes, se stává jeho mecenášem a sběratelem.
1920
Bílé rytmy
€6000
1920, dřevoryt na japanu, rozměry 25x40 cm, 47x61 cm s rámem, signováno vpravo dole v tisku, vlevo dole pozůstalostním razítkem Kupka
Původ: aukční síň Praha
Publikováno Katalog muzea Guggenheim, 1975, str. 205-206
podobný motiv publikován v monografii Ludmily Vachtové, František Kupka, Odeon, 1968
Vystaveno Francouzský institut Praha, 14.9.-3.11.2016
Grafiky a řady kvašů zabývající se bílými liniemi na černém podkladu spadají do Kupkova přípravného období před jeho zásadním manifestem abstrakce Čtyři příběhy černé a bílé. Konkrétně tento dřevoryt má většinu společných rysů s kvašem Bílé rytmy na černém z roku 1920 publikovaném v monografii Ludmily Vachtové; v aukcích se ale také nabízí jen pod názvem Kompozice. Málokdy je Kupka ve svých experimentech s čárou tak úsporný jako v tomto dřevorytu – grafika připomíná experimentální hudební záznam, kterým se umělci v praxi zabývali až mnohem později v 60. letech. Kupkova linie je na rozdíl od jiných abstrakcí méně strukturovaná a působí téměř náhodně, jako by autor opravdu přímo reagoval na bezprostřední zvuk svého okolí – hudbu či ptačí zpěv.
1921
Bez názvu
1921, lept, rozměry kresby 23x15 cm, 59x46 cm s rámem, signováno vpravo dole v tisku a vpravo dole pozůstalostním razítkem Kupka
Původ: aukční síň Praha
Publikováno v katalogu Retrospective, František Kupka, 1871-1957, The Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 1975
Grafický list byl v některých prodejích mylně označován jménem Fontána, v newyorském katalogu Guggenheimova muzea je publikován bez názvu a pochází přímo z daru Eugenie Kupkové, autorovy manželky.
Tento Kupkův lept přímo názorně dokumentuje autorův přechod k abstrakci. Kupka jako malíř v základech pevně ukotvený v secesi zkoumá analyticky svět kolem sebe a vychází ze zákonitostí přírody, přírodních procesů, kde se vše vytváří v přirozeném procesu bez zásahu lidské ruky. Kupka se chce na jedné straně odpoutat od rozumového myšlení a naslouchat vyššímu „hlasu“, na druhé straně se chce dobrat k určitým univerzálním pravidlům, která by jeho tvorba mohla následovat. Vydává se na cestu k nové realitě, na níž se postupně zbavuje všech zbytečných formálních elementů.
Téměř abstraktní grafika zachycuje záznam Kupkova myšlenkového procesu: vychází z tvarosloví přírody, ale zkouší, kam ho lze vizuálně dovést až k pokraji čitelnosti. Grafický list není pro Kupkovu tvorbu typický – je důležitým experimentem v mnoha autorových pokusech nalézt tu pravou abstraktní formu. Kupka byl urputným hledačem možných směrů a nikdy se nevydal jen jedním, jak ostatně ukazuje tento lept na hraně lyrické a filozofické vizuality. Podobné motivy najdeme také v dalších grafikách jako je například Organizace grafických motivů či Elevace.
Bez názvu
1921, lept, rozměry kresby 23×15 cm, 59x46 cm s rámem, signováno vpravo dole v tisku a vpravo dole pozůstalostním razítkem Kupka
Původ: aukční síň Praha
vystaveno Francouzský institut Praha, 14.9.-3.11.2016, Czech Business Club Praha, 2016, 2017, UniCreditBanka, prostory privátního bankovnictví, 10/2018-12/2018
Kupkův lept přímo názorně dokumentuje autorův přechod k abstrakci. Kupka jako malíř v základech pevně ukotvený v secesi zkoumá analyticky svět kolem sebe a vychází ze zákonitostí přírody, přírodních procesů, kde se vše vytváří v přirozeném procesu bez zásahu lidské ruky. Kupka se chce na jedné straně odpoutat od rozumového myšlení a naslouchat vyššímu „hlasu“, na druhé straně se chce dobrat k určitým univerzálním pravidlům, která by jeho tvorba mohla následovat. Vydává se na cestu k nové realitě, na níž se postupně zbavuje všech zbytečných formálních elementů.
Téměř abstraktní grafika zachycuje záznam Kupkova myšlenkového procesu: vychází z tvarosloví přírody, ale zkouší, kam ho lze vizuálně dovést až k pokraji čitelnosti. Grafický list není pro Kupkovu tvorbu typický – je důležitým experimentem v mnoha autorových pokusech nalézt tu pravou abstraktní formu. Kupka byl urputným hledačem možných směrů a nikdy se nevydal jen jedním, jak ostatně ukazuje tento lept na hraně lyrické a filozofické vizuality. Podobné motivy najdeme také v dalších grafikách jako je například Organizace grafických motivů či Elevace.
1922
Vychází první Kupkova monografie, kterou napsal Francouz Arnould Grémilly. Čeští kritikové projevují velký obdiv a v Paříži ho vyhledávají, aby s ním mluvili o novém umění.
1923
Své umělecké názory shrnul Kupka v knize Tvoření v umění výtvarném.
1925
Přestává malovat a pracuje na albu černobílých dřevorytů Čtyři příběhy bílé a černé.
Koncem roku 1926 toto album 25 volných listů vydává vlastním nákladem v počtu 300 ks. Grafický cyklus ale zůstává v té době nepovšimnut a stává se pro Kupku finanční katastrofou. O mnoho let později je označen za první abstraktní grafické album na světě a vychází jako reprint ve Francii, Velké Británii i České Republice.
1926
Je vyznamenán řádem francouzské Čestné legie.
Čtyři příběhy bílé a černé 02 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
1926, dřevoryt, soubor 26 tisků na ručním papíře, 20×15 cm, 42×34 cm s rámem
Původ: antikvariát Paříž
Nejvyšší dosažená cena za album Čtyři příběhy bílé a černé 3.190.000,- czk
publikováno
v knize Frank Kupka in white & black Arnauld Pierre Artists Bookworks, Liverpool University Press, 1998
v katalogu František Kupka: Průkopník abstrakce, malíř kosmu, Dallas – Wolfsburg – Praha 1997-1998, str. 166-170
v katalogu František Kupka, ze sbírky Jana a Medy Mládkových, ČMVU, Praha 1996, obr. č. 159-195
v katalogu František Kupka, Musée d’art moderne de la Ville de Paris, 1989-1990
v katalogu Kupka, Kunsthaus Zürich, 1976, str. 214-215
v monografii František Kupka, Vachtová, 1968, str. 206
v katalogu František Kupka, NG Praha 1968, obr. č. 322
v katalogu výstavy Kupka 1871-1957, Průvodce výstavou, NG Praha, 2018, str. 134-141
Vystaveno
Francouzský institut Praha, 14.9.-3.11.2016
Abstraktní tvorba Františka Kupky se poprvé dočkala příznivého ohlasu kritiky po první světové válce. V roce 1925 přestává Kupka úplně malovat, aby se mohl věnovat přípravě na cyklus Čtyři příběhy černé a bílé. Vytvořil stovky studií, většinu jich však zase zničil. Kupka se v souboru pokouší zrekapitulovat celou dosavadní práci na abstraktní formě: chce vyjádřit soubor pravidel a znalostí, ke kterým se nedopracoval jen intuicí, ale dlouhodobým výzkumem. Album plní úlohu výkladu forem, morfologických proměn a vztahů mezi člověkem, mikrokosmem a makrokosmem.
Čtyři příběhy odpovídají čtyřem různým formálním řešením. Soubor tedy tvoří čtyři podsoubory: organický, trojúhelníkovitý, kosmický, vertikální a diagonální. První příběh zkoumá motivy stvořené (organické), druhý příběh anorganické motivy – krystalické a minerální, třetí evokuje hloubku a nekonečnost kosmu, zobrazuje hvězdicové tvary a poslední příběh je příběh diagonál a vertikál, jejich energie. Soubor má charakter knihy – frontispis, titulní strana a čtyři kapitoly s úvodními menšími dřevoryty. Kupka k souboru napsal svůj příběh, který měl roli manifestu a zůstal ve své době nepochopen. „Umění není v pravděpodobném; někdy je právě toho opakem.“ (…) Umělec mluví ke smyslu i intelektu, musí zkoumat, co je počátečním prvkem jeho díla, vztah vize a prostředků výrazových, musí být logický v úkonu, jímž se sám potvrzuje. Popravdě řečeno, Kupka předběhl významně dobu a uvažoval konceptuálně.
Kupka se trápil úsilím dát dohromady univerzální systém, který by byl obdobný hudební dodekafonii – hudbu ostatně vždy k malbě přirovnával. Stejně jako hudební teorie na počátku 20. století vymezila jasný návod určující chápání funkčních harmonických vztahů stupnice o 12 tónech, chtěl Kupka vytvořit univerzální spektrum možností abstraktní malby, které ovšem souvisí úzce s přírodními pravidly. Soubor je ukázkou neuvěřitelného úsilí korunovaného krásou, jež nakonec nemá pravidla. Kupka ho vydal vlastním nákladem v roce 1926 – příběhy ale zapadly a tento akt byl pro malíře téměř finanční katastrofou. Jeho obdivovatel a mecenáš Jindřich Waldes zakoupil 100 albům, které pak úspěšně prodával galeriím nebo věnoval svým obchodním partnerům nejenom v Americe. Díky tomu se staly Čtyři příběhy bílé a černé součástí významných soukromých i institucionálních sbírek. Po druhé světové válce se známý mistr abstrakce Max Bill Kupkovým výzkumem zabýval a zpopularizoval jej. Poté byl Příběh zařazován už do všech Kupkových retrospektiv a byl shledán zásadním dílem, ambiciózním projektem vztahu autora-malíře a autora-teoretika.
Čtyři příběhy černé a bílé jsou přelomovým dílem – vůbec prvním abstraktním cyklem ve světě a byly nesčetně krát vystaveny, i na retrospektivní výstavě „KUPKA Pioneer of abstraction“, Grand Palais, Galeries nationales, 2018.
Čtyři příběhy bílé a černé 03 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 04 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 05 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 06 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 07 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 08 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 09 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 10 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 11 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 12 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 13 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 14 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 15 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 16 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 17
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 18 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 19 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 20 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 21 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 22 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 23 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 24 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 25 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
Čtyři příběhy bílé a černé 26 (cena za soubor 26 listů včetně přebalu - samostatně neprodejné)
€150000
1927
Jeho mecenáš a sběratel Jindřich Waldes kupuje část nákladu Čtyři příběhy bílé a černé a s úspěchem je distribuuje v USA.
1928
Vychází jeho první česká monografie od Emanuela Siblíka.
1930
Kupka v letech 1930 až 1932 maluje cyklus Abstrakce, který je publikován v katalogu Abstraction - Création: Art non figurative a v roce 1946 vychází tiskem i v Praze.
1931
Je v Paříži založena skupina Abstraction – Création, Kupka odmítá předsednictví a stává se členem.
1934
Kupku vyzývá zakládající předseda Salonu nezávislých Paul Signac na obeslání výstavy k 50. výročí založení Salonu.
1935
Je osloven ředitelem Museum of Modern Art v New Yorku a příští rok Kupka vystavuje v New Yorku.
1936
1936 ve Francii vychází sbírka básní Conquête du silence s originálním Kupkovým dřevorytem navazujícím na Čtyri příběhy bílé a černé v nákladu 225 ks.
1946
Začíná vystavovat na několika výstavách ročně po celém světě.
V Praze se koná Kupkova velká retrospektivní výstava, ke které je vydán
katalog, Československý stát kupuje do sbírek Národní galerie jeho obrazy. Kritika však hodnotí kladně Kupku – ilustrátora než Kupku – malíře. Je zklamán a místo původního rozhodnutí dožít zbytek života v Čechách se vrací do Paříže.
1947
Naposled přijíždí do Čech za účelem předat MNV v Dobrušce obraz svého otce, který na radnici kdysi úřadoval. Ani po dlouhém čekání není přijat. Obraz nechává v ruce úředníkovi na chodbě. Odjíždí zpátky do Francie a následně se vzdává českého občanství.
1948
Jeho obdivovatel nakladatel Žikeš tiskne v Praze v češtině, francouzštině, angličtině a němčině jeho konvolut Album abstrakcí (16 tisků černou na litografickém podkladu) z let 1928-1932. Kvůli minimálnímu prodeji byla pravděpodobně velká část nákladu skartována.
1951
Kupkovi je 80 let a komerční světová galerie (v New Yorku) poprvé kupuje velké množství jeho obrazu a začíná je prodávat po celém světě.
1953
Barevná abstrakce
barevný sítotisk, signováno vpravo dole tužkou vlastní rukou autora 'Kupka', číslováno 203/300, rozměr s rámem 63.5 x 49 cm
1956
Museum of Modern Art kupuje velký počet Kupkových nejvýznamnějších obrazu.
1957
Kupka ve Francii umírá a Musée National d´Art Moderne v Paříži kupuje množství jeho obrazu a zřizuje stálou síň Kupky „Salle Kupka“.
1962
na pařížském trhu se začínají objevovat první padělky – katalogizované – Kupkových obrazů a kreseb.
1976
Museé d’Art Moderne de la Ville v Paříži u příležitosti Kupkovy výstavy vydává reprint albumu Čtyři příběhy bílé a černé.
1990
v aukci Phillips London poprvé dosahuje cena Kupkova oleje vice než 500.000 USD (cena s aukční přirážkou).
v aukci Champin-Lombrail-Gautier , Enghien-les-Bains Paris poprvé dosahuje cena Kupkova oleje více než 1.000.000 USD (cena s aukční přirážkou).
1998
Liverpool University Press vydává knižně reprint Čtyři příběhy bílé a černé a Album abstrakcí.
1999
KUPKA - WALDES Malíř a jeho sběratel
€60
Knihu je možné koupit na stránkách vydavatele DIVUS.
Antikvariát Petr Meissner vydal knihu KUPKA-WALDES Malíř a jeho sběratel. Je to největší, nejrozsáhlejší a nejobsáhlejší publikace o životě a díle Františka Kupky a jeho vztahu s podnikatelem továrníkem Jindřichem Waldesem.
2008
Galerie moderního umění v Hradci Králové vydává ke Kupkově výstavě katalog Čtyři příběhy bílé a černé.
2016
v aukci Stockholm Auctionsverk je dosažen celosvětový aukční rekord za Kupkův olej 2.553.000 € (téměř 70.000.000 Kč, cena s aukční přirážkou).
v aukci Adolf Loos Apartment and Gallery Praha je prodán Kupkův olej za rekordních 62.000.000 Kč (cena s aukční přirážkou), což je nový český rekord za Kupkův obraz.
2018
v aukci aukčního domu Sýpka Praha se Kupkova grafika Cesta ticha prodává za 720.000 Kč, což je nový český rekord za Kupkovu práci na papíře. Více si o aukci můžete přečíst v článku na portálu o českém trhu s uměním artplus: Nejdražší tisk Františka Kupky.
2019
Nejvyšší dosažená aukční cena za obraz – 78 mil czk v roce 2019, Galerie Kodl, Praha