Zajímavosti

Adrian Ghenie Albertina Museum Wien
Adrian Ghenie Albertina Museum Wien

Jeden z nejúspěšnějších a nejdražších žijících malířů bývalého Východního bloku, Adrian Ghenie, *1977 Baia Mare, Rumunsko, žije a pracuje v Kluži, Berlíně a Londýně, má za sebou desítky výstav po světě i v institucích jako Centre Pompidou Paříž, Tate Liverpool nebo SFMOMA San Francisco Museum of Modern Art.
Jeho nejnovější tvorbu (vše 2024) vystavuje do 2.3.25 v Albertina Museum ve Vídni.
Aukční rekordy za poslední roky několikrát přepsal, aktuální je cca 250mil korun z 2022 Christies Hong Kong (foto 2 a 3), před cca 20 lety komerční galerie prodávaly jeho malby za desítky tisíc €.
Známý světový sběratel François Pinault (https://forbes.cz/.../nejboha.../francois-pinault-s-rodinou/ ) v roce 2008 koupil Adrianův obraz za 60.000€, v 2016 - po necelých deseti letech - ho sběratel prodal v aukci za 7.1 mil £ (cca 235 mil Kč).
Adrian sám o sobě a své tvorbě na 5 min videu zde https://ropac.net/video/268-adrian-ghenie-the-fear-of-now/
 
 
Číst článek
Marc Chagall - Albertina Museum Wien
Marc Chagall - Albertina Museum Wien

Marc Chagall ve vídeňské Albertině ještě do začátku února - jeden z výstavních highlightů světové scény 2024/25 - doporučujeme navštívit. Z důvodů eliminace počtu diváků jsem svoji pracovní návštěvu Vídně schválně naplánoval do nového roku a na pondělí, abychom načasováním do málo exponované doby neobdivovali i zeď návštěvníků před vystavenými obrazy (jako den předtím - v neděli - na Rembrandtovi).
Chagall - původním jménem Mojša Chackelevič Šagalov (1887 Vitebsk, Rusko - 1985 Francie) byl ruský a francouzský židovský malíř a grafik. Studoval ve Vitebsku a Petrohradě. Ve 20tych letech svého života odjíždí do Paříže, kde své obrazy úspěšně prodává a dostává se mezi hlavní tehdejší představitele umělecké avantgardy. Tvoří ve vlastním jasně rozpoznatelném stylu plném symbolů, ovlivněn expresionismem, kubismem a surrealismem. Po několika málo letech pařížského pobytu se vrací zpátky do Ruska, kde je pro nemožnost vycestovat nucen zůstat v průběhu 1. světové války. Jako velký sympatizant revoluce a V.I.Lenina vyučuje po revoluci 1917 pokrokové směry v malířství, ale studenti se od něj odvrací a následují odvážnějšího Maleviče a Lisického. Zklamaný odchází do Paříže kde maluje a svoje díla i prodává. Před 2. sv. válkou utíká do USA, kde jeho umělecká kariéra pokračuje. Po jejím skončení se vrací do Paříže a v poválečné Francii se s kamarády Picassem a Matissem stávají nejúspěšnějšími malíři své doby. Chagall dostává zakázky z celého světa, maluje monumentální obrazy, jeho vitráže a goblény zdobí přední světové interiéry (při návštěvě New Yorku nezapomeňte navštívit Metropolitní operu vyzdobenou jeho freskami - malbami na zdi).
Do rodného Ruska/Sovětského svazu (kde z ideologických důvodů nebyl vystavovaný ani známý) se vrátil v roce 1973, po 51 letech. Navštívil Moskvu a Petrohrad. Do Vitebsku, ve kterém strávil sice chudé ale šťastné dětství, se podívat nechtěl.
Umírá v ctihodném věku 97 let v náručí své třetí manželky. Zanechává po sobě přes 10.000 výtvarných děl. Jeho nejvzácnější grafiky a bibliofilie (jeho grafickým doprovodem “ilustrované” knížky) dosahují v aukcích miliónových částek (v Kč) - aukční rekord za grafiku (litografii) je přes 25 mil Kč. Nejvyšší aukční výsledek za malbu je přes půl miliardy korun z roku 2017 z aukce Sothebys (viz poslední foto).
 
 
Číst článek
Robert Longo Albertina Museum Wien
Robert Longo Albertina Museum Wien

Výstava ve vídeňské Albertině do konce ledna (hlavním tahákem je Marc Chagall vystavený o dvě patra výše)
Robert Longo (* 7. ledna 1953 Brooklyn) je americký 72 letý tvořící malíř, sochař a režisér - vystavené díla nejsou fotografie, ale kresby uhlem 🧐
Longův hyperrealismus pořídíte za několik set tisíc € (např. aukční výsledek za žraloka 315tis € z roku 2020), autorův aukční rekord je zatím 1.1 mil €.
Číst článek
EPO 1
EPO 1

3 vernisáže v (privátním) Centru současného umění EPO1 Trutnov (https://www.epo1.cz/o-galerii/) - ve výstavních halách překvapivých rozměrů (na CZ poměry) - s názvem
Ctnosti a neřesti naší doby / 300 let poté:
12 ks 3,5m vysokých soch od autora Matyáš Chochola vytvořených 3D tiskem z betonu - svou velikostí naprosto ojedinělá instalace skutečně zajímavých soch v adekvátně velké výstavní hale.
Supi a srna:
Dřevoryty Jana Vičara - (nad)rozměrné cca dvoumetrové - jak tiskové matrice, tak i finální grafika na papíře. Otisk grafiky nevzniká pod knihařským lisem - autor natře matrici barvou, pak na ni položí papír a popojíždí lžičkou - tak dosáhne optimálního přítlaku a reguluje intenzitu otisku v tom kterém místě.
A celkem nezajímavý soubor - pod názvem Ztracený ráj - cca 20 bežných obrazů 4 současných autorů.
Za vše můžou manželé Kasperovi (Kasper holding má obrat přes 1 mld Kč a zaměstnává přes 400 lidí v ČR, SR a Polsku https://www.idnes.cz/.../rudolf-kasper-rozhovor...) koupili bývalou elektrárnu, zrekonstruovali, a v roce 2023 otevřeli velkoprostorové výstavní prostory.
2 hod autem z Prahy (160km) po 25 let plánované a pořád nepostavené dálnici do Polska, až pojedete kolem tak se určitě stavte.
 
Číst článek
Patrik Šimon - Muzeum Monatelli v Praze
Patrik Šimon - Muzeum Monatelli v Praze

Sběratel právě mluví o tom, jak kdysi zaplatil překupníkům za dvě mramorové busty (na foto 1) v plastových taškách 180tis Kč. Pozdější expertíza ukázala, že se jedná o Berniniho za odhadem 1,5 mld (ano, jeden a půl miliardy) Kč - Patrik Šimon představuje část své sbírky vystavené v pražském Muzeu Montanelli v Nerudovce https://museummontanelli.com/la-grande-bellezza/.
Madona s hruškou v ruce, Škréta, Kupecký, malíři ze sbírek Rudolfa II, maska z Oceánie a mnoho dalších, s intervencí současného českého umění.
Zajděte si poslechnout dvouhodinový příběh o výstavě, o vášni sbírat a objevovat, ale i strádat a dlouhé dny studovat - než se povede nová akvizice.
Erudovaný a poutavý Patrikův komentář jeho několik málo desetiletí nakupované a skládané privátní sbírky, srozumitelný i pro laika (na rozdíl od mnoha nicneříkajících komentářů mnohých studovaných kunsthistoriků prezentujících artefakty ve statních muzeích a galeriích, ve jménu lidu ukradených/zabavených/zkonfiskovaných šlechtě, kapitalistům a jiným “zrádcům národa”).
Termíny i na požádaní - sledujte web a FB Museum Montanelli (11.12. 16:00 bude nejbližší komentovka).
Při odchodu si nezapoměňte v kavárně/recepci prohlédnout a pak zakoupit “bibli” současného českého umění http://www.patriksimon.cz/publikace-detail/30-generace-n/
 
 
Číst článek
Andrea Sedláčková v Prague Business Club
Andrea Sedláčková v Prague Business Club

Křeslo pro hosta - Andrea Sedlackova - autorka faktografické bibliografie TOYEN - kniha roku 2023 - v Prague Business Club 
a několik grafik, kreseb a koláží TOYEN z našich sbírek
Kniha Andrey k objednání zde:
Toyen. První dáma surrealismu
 
Číst článek
Chiharu Shiota v Kunsthalle Praha
Chiharu Shiota v Kunsthalle Praha

Chiharu Shiota (*1972 v Japonsku, žije a tvoří v Berlíně)
v úterý otevřela svoji výstavu v Kunsthalle Praha
 
Číst článek
Pragensie
Pragensie

Místo konání: Prostory privátního bankovnictví UniCredit banky, Revoluční 3a, Praha 1. Výstava potrvá do listopadu 2023. V případě zájmu o prohlídku nás prosím kontaktujte.

Praha gotická, renesanční a barokní. Praha jagelonská, rudolfínská, Škrétova, Hollarova, Brokoffova, Marie Terezie. Praha pleněná pasovskými, dívající se na popravu českých pánů, drancovaná Švédy, korunující Marii Terezii, rozsvícená v kukátkovém listě, … Praha milující i odsuzující svoje kacíře, vojevůdce i panovníky.

Pokladna:

České korunovační klenoty, 1723, originální mědiryt a lept, rozměry 69×84 cm s rámem, anonym podle Konrada Adolpha von Albrecht. K pražské korunovaci Karla VI roku 1723.

Zasedací místnost Ohře:

1450 tiskne Gutenberg první bibli v nákladu 180 výtisků, 49 z nich se dochovalo.

Praha, originální dřevoryt z roku 1493, první grafické i knižně tištěné zobrazení Prahy vůbec, 63×79 cm, originální dobově ručně kolorovaná verze, vedle čb. verze, 52×69 cm s rámem, na obou muzeální UV antireflexní sklo. Po desetiletích uzurpace církve použití knihtisku výhradně pro náboženské účely vychází (na základě biblického podání historie) první kronika světa v nákladu cca 2000-2500 ks, z kterých se cca 700 dochovalo. Kronika obsahuje 99 dvoustránkových pohledů na tehdejší nejdůležitější města světa, provedených technikou dřevorytu, jedním z nich je i pohled na gotickou Prahu rozměru 42x60cm. Část nákladu byla ručně kolorována. Díky ceně, která v té době odpovídala ceně menšího měšťanského domu (dnešní aukční odhady se pohybují od cca 100.000 €, ceny v antikvariátech až po 400.000 € dle stavu a provenience. Vystavené jsou obě verze, čb. grafický list i jeho dobově kolorovaná varianta, originály staré téměř 500 let. První grafické zobrazení Prahy, první pohled na Prahu vůbec, vydáno knihtiskem 43 let po jeho objevu. Další české v Čechách tištěné knihy z období 1450-1500 jsou jenom Bible česká a Bible Kutnohorská.

Zasedací místnost Váh:

1576 Rudolf II si jako první (a zároveň jediný) Habsburk zvolil za sídelní město Prahu, Praha se podruhé (po období Karla IV) stává i centrem Římské říše, a zanedlouho i kulturním centrem Evropy.

1572 editor Braun a rytec Hofnagel sestavují první atlas měst tehdejšího světa – Civitates orbis terrarum – mezi několika desítkami vyobrazení měst nechybí ani společný pohled na Prahu a Cheb (Eger), originálnímědirytina z roku 1572, dobově ručně kolorováno, cca 64×78 cm, muzeální uv antireflexní sklo. Atlas má až tak neočekávaný úspěch, že desítky majitelů se dožadují dalšího dílu a posílají vyobrazení “svých” měst (města pod tureckou nadvládou jsou někdy kreslena po paměti), které v atlasu chybí. Takto vzniká druhý až šestý díl v letech 1575-1617. Vše s výtvarně renesančně zpracovanými detaily typu dobových figurek měšťanů i chudiny, klaunů nebo jezdců v dobové zbroji, zvířat, … Rudolfínská renesanční Praha, originální dřevoryt z roku 1617, ručně dobově kolorováno, 64×77 cm s rámem, muzeální uv antireflexní sklo. Kromě Prahy byli v atlasu publikované pohledy na další české/moravská města – Louny, Slaný, Čáslav, Chomutov, Polná a Brno (na požádaní k vidění ve sbírce manželů Kneppových v Kleovském/Ditrichštejnském paláci v Praze)

Chodba u pokladny:

Vpád Pasovských do Prahy, originální dobová mědirytina anonymního rytce po roce 1611, 47×54 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo. Na pozvání Rudolfa II. proti českým protestantům, obrana Prahy vydrží, Rudolf II abdikuje. Grafický list v 3D zobrazení (vzácné) ukazuje dynamiku postupu žoldnéřů i pouliční boje.

Defenestrace 1618, originální mědirytina z 1627, 44×47 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo. Samosoud českých stavů, z důvodu nespokojenosti s dodržováním náboženských svobod, rozhodl o odsouzení na smrt vyhozením z okna dvou ministrů, nakonec se vyhození dočkal i sekretář, který ministry bránil. Všichni tři vyvázli jenom s drobním poraněním a z místa dopadu odešli. Defenestrace z okna do obory pod hradem je zobrazena na grafickém listu, na kterém první z vyhozených živý odchází a druhý teprve letí z okna.

Bitva na Bílé hoře originální mědirytina z 1627, 43x47cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo.1620 přichází porážka českých stavů v bitvě na Bílé hoře – mědirytina zachycuje průlom katolické armády u letohrádku Hvězda a utíkající pěšáky.

Poprava českých pánů na Staroměstském náměstí v roce 1621, originální mědirytina z roku 1627, 46×53 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo.

Zasedací místnost Labe:

Pohled na Prahu, originální mědirytina z roku 1627, ryl Merian, ruční dobová kolorace, 50×95 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo. Jeden z nejčastěji se vyskytujících historický pohledů na Prahu, součást knížky Topografia Čech, Moravy a Slezka. (Kniha na požádání k vidění ve sbírce manželů Kneppových v Kleovském/Ditrichštejnském paláci v Praze)

Hollarův Velký prospekt Prahy z Petřína, originální lept z roku 1649, 47×130 cm s rámem, muzeálníUV antireflexní sklo, kreslil a vyryl Václav Hollar. Uváděný latinskou podobou jména Wenceslaus Hollar Bohemus v Německu i Anglii, kde strávil většinu života. První a přes 200 let jediné grafické zobrazení Prahy s českými popisky – tímto i významné bohemicum.

Zasedací místnost Morava:

Plán Karlova mostu v Praze, originální mědirytina z roku 1735, 47x113cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo. Schematický geometricky jednoduchý pohled bez soch.

Zasedací místnost Dunaj:

Švédové snažící se o průlom do Nového města pražského 1648, podle kresby Karla Škréty vyryl Merian, originální mědirytina z roku 1652, 47×76 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo.Poslední bitva třicetileté války. Švédové dobyli a vyplenili Pražský hrad (sbírky Rudolfa II) a Malou stranu a dva měsíce obléhali Nové město, než byl podepsán vestfálský mír. Památkou na statečnost tehdejších Pražanů je ruka s mečem, která se chystá hájit otevřenou bránu proti nepřátelům, která se dnes nachází se ve znaku hlavního města Prahy. Vystaveny jsou dva ze tří Škrétových pohledů na Prahu té doby. První ukazující intenzivní ostřelování Nového města s mnoha detaily, druhý na opevněnou Prahu se stafáží měšťanů venčících i kadícím pejskem. Pohled na Prahu s opevněním, originální mědirytina z 1650, podle kresby Karla Škréty vyryl Merian, 39×83 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo.

Recepce:

Renesanční Speedova mapa Čech s pražskými vedutami, originální ručně kolorovaná mědirytina z 1626, 66×76 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo. Anglický kartograf John Speed rozšířil svůj kartografický atlas v 5. vydání i o mapu Čech, pravý okraj zdobí pět ženských postav v dobových kostýmech, na pravém je znázorněn stejný počet postav mužských. Nahoře sedm oválných vedut v té době nejdůležitějších českých měst: Čáslav, Chomutov, Hradčany, Praha, Polná, Slaný a Louny.

Marie Terezie po šikovných politických manévrech získala dostatek volných vojenských sil na osvobození Prahy 1742 od francouzských žoldnéřů. Velky dobový grafický list, Plán obléhaní Prahy a rakouské vojsko bombardující Prahu, originální mistrovsky kolorovaná mědirytina z roku 1745, 92×81 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo. Po roce přichází Marie Terezie s bohatým průvodem na svou korunovaci v Praze a nastává období osvícení v řízení země, lékařství, školství, kultuře, stavebnictví a dalších oblastech.

Recepce/knihovna:

Jan Hus na hranici v Kostnici, originální dřevoryt z roku 1558, ryl monogramista MS, 30x22cm s rámem, 1.000

Jan Hus, portrét, originální mědirytina 1720, z dílny rytce B.Pickarta, 34x27cm s rámem, 800.

Jan Žižka z Trocnova, originální mědirytina kolem 1650, 34×27 cm s rámem, 1.000 €.

Ochoz:

Müllerova mapa Čech (střední), originální mědiryt 1722 s originální dobovou ruční kolorací, odborně restaurováno a konzervováno, rozměr jednotlivých dílů 29 x 34 cm, restaurátorem podlepeno na plátno, rozměř tisku celkem 144×169 cm, adjustace rámařství Brůžek, kvůli hmotnosti i odolnosti použito plexisklo, celkový rozměr cca 169×195 cm.

Ulička u vchodu:

1743, rok po vyhnání francouzských vojsk z Prahy, přichází Marie Terezie s velkým průvodem na svou korunovaci do Prahy. Již jako mladá osvícená panovnice o své korunovaci nechá vytisknout knihu (na požádaní k vidění ve sbírce manželů Kneppových v Kleovském/Ditrichštejnském paláci v Praze) o průběhu korunovace s deseti rozkládacími, některými až metr dlouhými mědirytinami, protože ví, jak důležité je všem nepřátelům (i přátelům) ukázat převzetí koruny české, kterou pro tuto příležitost přivezla z Vídně (kam byla 1637 převezena kvůli ohlašovaným útokům Švédů). Korunovační průvod Marie Terezie na Křižovnickém náměstí, originální mědiryt z roku 1843, vyryl J. Dietzler, cca 60×90 cm s rámem.

Měšťané ve Vladislavském sále, originální mědiryt a lept z roku 1607, ryl A. Sadeler na dvoře Rudolfa II, cca 79×82 cm. Svědectví o rudolfínské době zanechává i rytec světových kvalit působící na pražském císařském dvoře. Zdokumentoval velkoformátovým (57x61cm) mědirytem probíhající trhy ve Vladislavském sále – který sloužil jako kryté komunikační místo obyvatel Prahy. Ve své době šlo o největší (světský) klenutý sál na světě.

Zasedací místnost Vltava:

Karlův most, originální mědirytina z 1745, kreslil a vyryl F.B.Werner, cca 66×140 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo. Rytec F.B.Weber zdokumentoval Prahu na 76 mědirytech. Mezi mimořádně vzácné patří vystavený pohled s popisem soch na Karlově mostě.

Praha, originální mědirytina z 1745, kreslil a vyryl F.B.Werner, cca 66×140 cm s rámem, muzeální UV antireflexní sklo. Barokní Praha, jeden z největších pohledů na Prahu.

Ze sbírky manželů Kneppových.

Číst článek
Stano Filko výročí narození
Stano Filko výročí narození

Stano Filko by dnes mal 84. rokov. Narodil se ve Veľké Hradné 15. června 1937. Jedinečný slovenský konceptuálny umelec. 1981 emigroval do Nemecka a auto, ktoré ho previezlo cez hranice vystavoval na prestížnom umeleckej výstave Documente v Kasseli ako prvý slovenský umelec (1982). Po revolúcii v roku 1989 sa vrátil na Slovensko. Vytvoril už ikonický „biely priestor v bielom priestore“ (spolu s umelcami Miloš Laky – Ján Zavarský), svoj svet čakier, dimenzií a kosmologických priestorov.

Oltáre sú zo šesťdesiatych rokov a sám autor uviedol: Zrkadlo je symbolom prítomnosti, ukazuje nám vždy len súčasnosť. Súčasný človek vidí svoju premenu v zrkadle, nikdy nie minulosť. Každý sa v ňom vidí a nájde sa, je to prítomnosť. Ostatné ostáva, kostol a liturgické motívy budú vždy symbolom viery. Do kostola sme chodili aj v minulosti a nič sa na tom nezmenilo, viera zostáva vierou aj so svojimi nemennými znakmi. Ženské telo bude vždy zdrojom túžby, ani to sa nezmenilo. Všetko sa v oltároch stretáva, je to umenie par excellence.

stano-filko_altar-gold

Číst článek
Prodejní výstava Toyen
Prodejní výstava Toyen

Místo konání: Prostory privátního bankovnictví UniCredit banky, Revoluční 3a, Praha 1. Výstava je prodloužena do konce září 2021. V případě zájmu o prohlídku nás prosím kontaktujte.

Číst článek
Nahoru
13 položek celkem