Emil Filla Zátiší s dýmkou
Olej na dřevě, 1927, 43 x 58 cm, ovál, s rámem 68 x 83 cm.
Signováno vlevo dole Emil Filla 1927.
Publikováno v monografii k výstavě V novém světě/Podmínky modernity 1917-1927, Galerie výtvarného umění v Ostravě, 28.9.2016 - 8.1.25017.
Provenience: z majetku rodiny autora.
Opatřeno posudky PhDr. Jiřího Hlušičky, PhDR. Jaromíra Zeminy a PhDr. Karla Srpa.
Detailní popis produktu
Emil Filla byl velký český průkopník kubismu už v době svého studia na Akademii, kde na počátku 20. století převažovala zcela konzervativní výuka. Proto ji Filla ani nedokončil a pečlivým až téměř uměleckohistorickým způsobem zkoumal teorii a praxi rychle se rozvíjejícího malířství na Západě. Vycítil novou éru moderního umění a nastoupil svoji vlastní cestu za svobodou.
Ve 20. letech se věnoval ve své tvorbě především tématu zátiší, kterými navazoval na válečné období, kdy musel odejít do Holandska. Tam se jeho kubistické formy inspirovaly také starou holandskou malbou. Tehdy tvořil puristická zátiší, barevně minimalistická, kolážovitě poskládaná z velmi redukovaných tvarů. Zátiší, která vznikala až po první světové válce, překypují živočišností, radostí z tvarů, působí téměř hédonisticky. K nim patří rovněž Zátiší s dýmkou, v němž autor zapomíná na dogma kubismu a rozehrává v něm všechny vizuální chutě. Když s kubismem začínal, studoval každý obraz coby předlohu s kružítkem a pravítkem – ve 20. letech je ale Fillova malba uvolněná, virtuózní a mnohem senzitivnější než u jeho vzorů Picassa a George Braqua. Pokud použije expresi, vždy směřuje ke krásné formě. Na tomto zátiší kubisticky rozkládá lahev-džbán, džbán s hrozny, mísy s ovocem, dýmku a plochu stolu a pozadí. Kombinace přísnosti a radosti, geometrie a organických tvarů, barev a černých kontur vytváří nezaměnitelné a nadčasové dílo.
Emil Filla nazývaný Vincencem Kramářem „českým Picassem“ je považován za hlavního představitele kubismu v Čechách. Je nesporné, že Filla převzal od Picassa základní princip jeho tvorby, který dle Kramáře obohatil smyslovostí a schopností proniknout k vlastní podstatě tohoto nového uměleckého názoru.
„Filla… je krásný příklad hledatele nových cest, včera průbojníka a dnes již vyzrálého umělce a tvůrce jistého typického pohledu na život a na svět,“ napsal o něm teoretik FG.X. Šalda a po sto letech mu můžeme dát za pravdu.
Pokaždé, když se Fillův obraz objeví v aukčním prodeji, rekordy za prodaný obraz rostou. Fillovy obrazy jsou ale ceněny nejen u nás – také na zahraničních aukcí je o ně značný zájem.